Wzięcie ciężarówki w leasing może być bardzo opłacalnym przedsięwzięciem. Jednak zanim się na niego zdecydujemy, powinniśmy znać wszelkie koszty z tym związane. Sposób płatności za leasing zależy przede wszystkim od jego rodzaju. Mamy do wyboru dwa: leasing operacyjny oraz finansowy. Obydwa różnią się między sobą rodzajami umów i metodą rozliczenia z właścicielem pojazdu, dlatego każdy ma swoje plusy i minusy. Wszystkie najważniejsze informacje dotyczące obydwu opcji podajemy poniżej.
Ta wersja pozwala rozłożyć płatności na dogodne raty i nie zmusza leasingobiorcy do ostatecznego wykupu pojazdu. W zależności od rodzaju przedsiębiorstwa część opłat można wliczyć w koszty uzyskania przychodu, a do samych opłat należą: koszty eksploatacji, rata leasingowa, czynsz inicjalny oraz potencjalna kwota wykupu. W tym modelu leasingowym nie ponosimy kosztów amortyzacji, ponieważ pojazd pozostaje własnością firmy leasingowej. Pozwala to nieco zaoszczędzić.
Opcja finansowa od operacyjnej różni się tym, że już na wstępie musimy przygotować się na dużą opłatę, czyli czynsz inicjalny, do którego jest doliczony podatek VAT. Można go wprawdzie później odliczyć, ale w danym momencie musimy mieć na niego pieniądze. Opłaty są podobne do tych z leasingu operacyjnego z tą różnicą, że musimy płacić za amortyzację samochodu, ponieważ należy do majątku naszej firmy. Jest to dobry sposób na zakup dobrej jakości ciężarówki, dla przykładu daf xf euro 6, bez płacenia za nią pełnej kwoty na start.