Komunikacja wewnętrzna w firmie to złożone i niezwykle istotne zjawisko, które docenia i dostrzega coraz więcej osób zarządzających, ale również samych pracowników. W klasycznym ujęciu należy to pojęcie rozumieć jako podsumowanie założeń i komunikatów menedżerów i zarządu, które należy przekazać w odpowiedni sposób podwładnym. Strategia komunikacji wewnętrznej to jednak znacznie szersze zjawisko, które istotnie wpływa na funkcjonowanie firmy. W związku z tym specjaliści wskazują w jaki sposób można podzielić ją na trzy podstawowe kroki.
Pierwszym elementem strategii jest diagnoza. Ma ona na celu znalezienie odpowiedzi na pytanie, na jakim etapie znajduje się organizacja. Co w niej już działa? Jakie posiada zasoby ludzkie i budżetowe? Ten etap należy przeprowadzić wspólnie wraz z całym zespołem projektowym. Dopiero po jego zakończeniu można przejść do kroku drugiego, którym jest badanie potrzeb. Tutaj należy określić grupę odbiorców komunikacji wewnętrznej. Zweryfikować jak liczna jest grupa, czym zajmują się pracownicy, a także jaki rodzaj komunikacji jest dla nich najbardziej satysfakcjonujący. W tym celu można zastosować jedną z krótkich ankiet, np. badanie pulsu organizacji (pulse-check). Po przeanalizowaniu wskazanych zagadnień można przystąpić do ostatniego kroku, jakim jest określenie celu. To dobry moment, aby zastanowić się, dokąd firm zmierza. Tutaj można również wskazać na podstawowe kanały komunikacji, jakich można używać. Ich lista jest naprawdę długa.