Coraz więcej nowych samochodów wyposażonych jest w zawieszenie pneumatyczne. Póki co montowane jest przede wszystkim w autach klasy premium, jednak już w najbliższej przyszłości może stać się powszechne także w klasie średniej. Dziś sprawdzamy podobieństwa i różnice między tego rodzaju konstrukcją a zawieszeniem tradycyjnym. Dowiemy się też o popularnych usterkach i tym, jak sobie z nimi radzić.
Standardowy typ zawieszenia składa się z wahaczy, amortyzatorów oraz sprężyn. Te dwa ostatnie zastąpione są w odmianie pneumatycznej za pomocą miechów, do których pompowane jest sprężone powietrze. Działanie jest bardzo podobne do tego z zawieszeń stosowanych w ciężarówkach i autobusach, gdzie również wszystko opiera się na poduszkach napełnionych powietrzem. Wahacze łączą koła pojazdu z pozostałą częścią nadwozia. Stosowane jest także rozwiązanie wielowahaczowe, jak w przypadku Audi Q7 Zawieszeniu pneumatycznemu na pewno bardzo przychylne będą osoby, które często jeżdżą po nierównych i dziurawych drogach, ponieważ szczególnie tam daje ono ogromny komfort podróżowania.
Nowy typ zawieszenia to także inny zestaw potencjalnych usterek. W przypadku pneumatyki możemy mówić przede wszystkim o problemach z uciekającym powietrzem. Najczęściej wyciek pojawia się w ściankach miechów, ponieważ te elementy pracują najciężej i dlatego pierwsze ulegają zużyciu. Tak jest na przykład w BMW X5 E70 Zawieszenia pneumatycznego i jego elementów nie powinno się naprawiać amatorsko. Jakiekolwiek klejenie powierzchni jest niedopuszczalne, jedyna akceptowalna naprawa polega na wymianie kompletnego miecha.